Kaktuszok a Pilis szikláin

Kolléganőnk kötélbiztosítással (Fotó: Baranyai Zsolt)

Képes beszámoló az október elején véghez vitt "meredek" kaktusztalanításról.

Valószínűleg már évek óta a Pilis szikláin voltak, amikor 2017-ben ismertté vált Igazgatóságunk számára az állomány. Aki oda ültette, nagyon szerette őket, és értett is hozzájuk. A délre néző oldalon a már nem is olyan zord teleket gond nélkül átvészelve 13 kaktuszfaj számtalan egyede nőtt, és ami aggasztóbb, szaporodott is.

A gömbös és oszlopos növekedésű fajok nem túlságosan terjedtek, de a fügekaktusz fajok minden letört szárdarabja legyökerezett, a sziklákon lejjebb csúszva újabb telepeket növesztett, kiszorítva az értékes sziklagyep őshonos növényfajait. Invázióssá váló fajok első terjedési lépéseinek lehetünk tanúi.

Csapatunknak a legködösebb napot sikerült kiválasztanunk a nem mindennapi élőhelykezelési munkához: kaktuszokat próbáltunk kiásni a Pilis szirtjeiről. Az ismertté válás óta minden évben több hatalmas zsáknyi kaktusz került itt kiszedésre, de egyes részek csak kötélbiztosítással, sziklamászó felszereléssel és tudással voltak elérhetőek.

Ezeket akartuk átvizsgálni és kaktuszmentesíteni. Komoly tapasztalatokat szereztünk a mindenen átszúró tüskékről és a kaktuszok rejtőző képességéről. Egy-egy, akár tízszer átnézett területet kicsit más szögből átvizsgálva újabb, sokszor egészen kicsiny, 1-2 centiméteres egyedekre bukkantunk.

A végeredmény egészen döbbenetes lett, az alig néhány száz négyzetméteres területről hatalmas halom növény került kiásásra. Ekkora mennyiségnél az elhelyezés is kérdéses, nem lenne kellemes legközelebb egy szeméttelep lankáin viszontlátni a frissen nőtt telepeket, úgyhogy a vastag földréteggel letakarás mellett döntöttünk.

Bizonyosan nem sikerült észrevennünk, kiszednünk minden példányt, még évekig vissza kell térni időnként a Pilis szikláira, kaktuszt szedni…

A kaktuszok cserépben, otthoni kertben nevelve gyönyörűek tudnak lenni, de Magyarországon a természetbe nem valók, könnyen inváziós fajokká válhatnak.

Kérjük a természetbe ne ültessen ki senki dísznövényeket, és a kerti hulladék helye sem az erdő szélén van!

Korábbi cikkünk: A kerti hulladék a természetben veszélyes hulladék!

Baranyai Zsolt

Természetmegőrzési Osztály - osztályvezető

Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság

A Pilis

A Dunakanyar néven közismert, európai hírű tájunk jobb parti hegyeit évszázadokig Pilis néven ismerte mindenki. Földtani történetükben azonban nagyon különböznek, ezért kettébontásuk indokolt: a déli része a Pilis, tőle északra pedig a Visegrádi-hegység emelkedik.

Mint minden weboldal, a dunaipoly.hu is használ cookie-kat, hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen része, amikor az oldalunkon jár. Az “Értem” gomb lenyomásával hozzájárulását adja, hogy elfogadja őket. További tudnivalókat a cookie-król adatvédelmi tájékoztatónkban talál.