Múzeumpedagógiai tevékenységek fejlesztése az Ócsai Tájházban
Időszak: 2009.05.01 - 2012.09.30
Téma: Környezeti nevelés
Forrás: TÁMOP
Az iskolai tantervhez kapcsolódóan múzeumi órákat, a népi hagyományokat felelevenítő tematikus foglalkozásokat és nyári táborokat tartottunk környékbeli iskolás gyerekeknek.
családi napok, melyek a Ki minek mestere? címet kapták, nagy
létszámú érdeklődőt vonzottak. Ezek közül az első egyben a pályázati
program nyitórendezvénye is volt. Ezeken a napokon mindig egy-egy
időszaki kiállítás megnyitójához kötöttük a népi mesterségeket bemutató
programokat, ahol maguk a résztvevők is kipróbálhatták kézügyességüket a
kézműves foglalkozásokon. Megismerkedhettünk a fazekas, a kosárfonó és a
fafaragó mesterséggel, a festőnövényekkel, a gyékénykötés művészetével,
a gyöngyös pártákkal és készítésükkel, tanulhattunk ölbéli játékokat a
Tücsökringató című proramon, és mindent megtudhattunk a népi
orvoslásról, gyógynövényekről. A festőnövényekkel Kemendi Ágnes, a
gyékénykötészettel Kovács Tibor népművész, a gyöngyfűzés rejtelmeivel a
Magyar Gyöngy Egyesület tagjai, az ölbéli játékokkal dr. Sándor Ildikó
néprajzkutató, a népi orvoslással dr. Babulka Péter, a fazekas,
kosárfonó és fafaragó mesterségekkel a Dabas és Térsége Kézműves
Egyesület tagjai ismertettek meg minket.
Nyáron a gyerekek az Inasképző táborban tanulták ki a népi
mesterségek csínyját-bínját, ahonnan mindenki hamuban sült pogácsával és
egy „Segédlevéllel” a batyujában térhetett haza.
A 2009/2010-es tanév során az alsó tagozatosokat tematikus
foglalkozásokon, a felsősöket múzeumi órákon vártuk az Ócsai Tájházba.
Két iskola, az ócsai Halászy Károly Általános Iskola, és az Ócsához
közel eső felsőpakonyi Herman Ottó Általános Iskola 2-2 osztálya volt az
a szerencsés, amely részt vehetett ezeken a programsorozatokon. A
tematikus foglakozásokon 10 alkalommal ismerkedtek a gyerekek a jeles
napok népi hagyományaival, gazdasági munkáival. A 1,5 órás
foglalkozásokon számos ismeretet szerezhettek a népszokásokról, mindig
megkóstolhatták a jeles napokhoz kötődő népi ételeket, és kézműves
foglalkozások során az adott hónaphoz kapcsolódó tárgyakat, játékokat
készíthettek.
A múzeumi órák 6 alkalma során a felső tagozatos diákok a régmúlt
embereinek ócsai életével, annak minden elemével ismerkedhettek meg. A
hagyományos építkezéssel, a házak berendezéseivel, a tárgyak
használatával, az öltözködéssel, a tárolás módjaival, a
hulladékkezeléssel.
A pályázati támogatásból mindkét múzeumpedagógiai programsorozathoz
kiadásra került egy-egy munkafüzet, amely segítséget nyújtott a
programokon résztvevő gyerekeknek ismereteik feldolgozásában,
rögzítésében. A jellegzetes ócsai népviselet bemutatásához, konkrétan az
egyik múzeumi órához készült a papír öltöztetőbaba.