Dunaipoly.hu - Vakok és gyengénlátók számára

Szemlő-hegyi-barlang felszíni védőövezete TT

<p>1930 őszén kőfejtés közben bukkantak rá a Szemlő-hegyi-barlangra. A felfedezők Kessler Hubert, Futó András és Sebős Károly, egy meredek kürtőn lejutva közelítették meg a járatokat. A barlang ma ismert hossza 2,2 km.</p>

Eredeti védetté nyilvánító határozat: Országos Természetvédelmi Tanács 388/1957. számú határozata. Védettségét a Szemlőhegyi-barlang felszíni védőterülete természetvédelmi terület védettségének fenntartásáról szóló 74/2007. (X. 18.) KvVM rendelet tartja fenn.

A védettség indoka és célja a különleges geomorfológiai értékkel rendelkező gyógybarlang és felszíni területének megóvása.

  • A létesítésről szóló határozat száma: 388/57
  • Törzskönyvi száma: 61 /TT/5 7
  • Kiterjedése: 1,1 ha.
  • Érintett városrész: Budapest, II. kerület.


A védett természeti értékek rövid jellemzése

1986-ban átadásra került a barlanghoz kapcsolódó kezelőépület és kb. 300 méternyi kiépített és kivilágított járat. Így már az utcáról betérő látogatók is megismerhették a föld alatti csodák világát. A barlang kiszolgáló épületeit és a barlang látogatható szakaszának felújítása 2002. novemberében kezdődik meg.

A Szemlő-hegyi-barlang a Pál-völgyi-barlanghoz hasonlóan hévizes eredetű. Falait dúsan borítják a melegvízből kivált képződmények: borsókövek karfiolra emlékeztető formák. 

A fogadóépület fölötti terület szépen parkosított, sétautakkal, pihenőkkel ellátott. Legmagasabb pontján található a Barlangkutató Emlékkert, amely az elhunyt barlangkutatóknak állít emléket.
 
Főbb veszélyeztető tényezők

A Szemlő-hegyi-, és a Pál-völgyi-barlangnál is veszélyforrásként jelentkezik a felszíni terület nagyfokú beépítése, ennek következtében a beszivárgási felületek csökkenése és a közmű-meghibásodás okozta szennyezés. A több éve életbe léptetett - természetvédelmi és építkezési hatóság által közösen kidolgozott - intézkedés - rendszer a barlangok fölött teljes építési tilalmat, közvetlen környezetben pedig erőteljes korlátozásokat, ill. speciális műszaki követelményeket ír elő.

Részletek:

  • Kapcsolattartó: Márkus Kata (barlangüzem-vezető)
  • E-mail: szemlohegy@dinpi.hu
  • Telefon: +36 30 557 2441
  • Nyitva tartás: Időpont foglalás, látogatással kapcsolatos információk: +36 1 325 9505, +36 30 469 0528. Részletek: lásd. a kapcsolódó helyeknél (lent).

Természetvédelmi ügyekkel kapcsolatban: Csáky Péter, +36 30 663 4653, csakyp@dinpi.hu

Kapcsolódó hírek

Parkkeresztelő: bemutatkozik a Kessler Hubert park

Új névtábla került a Szemlő-hegyi-barlang felszíni területére: a park új elnevezése a hazai barlangkutatás egyik legjelentősebb alakjának, dr. Kessler Hubert karszt- és barlangkutatónak állít emléket. A névadásra a Magyar Karszt-és Barlangkutató Társulat kezdeményezésére, a Barlangok és Karsztok Nemzetközi Éve alkalmából került sor.

Tovább

Kapcsolódó helyek

Szemlő-hegyi-barlang

A Szemlő-hegyi-barlangot előszeretettel látogatják iskolai, óvodai csoportok, családok és turisták egyaránt. Nem csoda, hiszen a barlangban igazi mesevilág, a lágogatóközpontban szórakoztató interaktív kiállítás, vetítőtermében szemet kápráztató 3D-s film, a barlang feletti parkban játszótér és az ország kőzeteit bemutató tanösvény várja őket.

Tovább

Kőpark tanösvény

A Szemlő-hegyi-barlang felett került kialakításra a hazai kőzeteket bemutató tanösvény. Egy rövid sétával évmilliókon átívelő események "termékeivel" ismerkedhetnek meg az idelátogatók.

Tovább

Kapcsolódó termékek

Fedezze fel a Szemlő-hegyi-barlangot!

Budapest "föld alatti virágoskertjét" barangolhatjuk be képzeletben a kiadvány segítségével. 2005, 28 oldal, B5,

Tovább

Boróka és Folyondár színező (A Szemlő-hegyi-barlang meséje)

32 oldalas, A4-es méretű színező füzet Döbrentey Ildikó meséjével melyet Takács Viktória rajzai illusztrálnak.

Tovább

Kapcsolódó szolgálatások

Föld alatti földrajzóra a Szemlő-hegyi-barlangban

Földalatti földrajzóra általános iskola alsó- és felső tagozatos tanulói, valamint középiskolások számára. Programunkon a tárgy majd' minden területével kapcsolatban nyújtunk ismereteket változatos helyszíneken és módszerekkel.

Tovább